KEARAH KEJAYAAN : MINDA

11:17 PTG Posted In Edit This 0 Comments »

" KAMU PASTI BOLEH SEKIRANYA KAMU FIKIR BOLEH"
Dalam mencapai sesuatu kejayaan, penguasaan minda merupakan perkara yang paling utama. Maksud penguasaan disini adalah mengenali dan memahami apa yang kita mahu dan apa yang kita boleh lakukan. Dalam minda kita, wujud banyak perkara yang logik dan tak logik. Jadi kita beri perhatian kepada yang logik atau rasional. Satu idea yang boleh di realisasikan, idea yang boleh diterima oleh semua.

Dalam kita berusaha untuk mengutarakan idea kita itu dan seterusnya menjadikannya, kerjasama atau persefahaman dalam pemikiran terlebih dahulu diperolehi. Selalunya kita mengharapkan apa yang kita rencanakan itu diterima bulat-bulat. Harus diingat dalam 10 pasti ada seorang dua yang akan tidak setuju. Kita harus lihat apa yang mereka inginkan dan harus membincangkan idea-idea itu bersama. Kalau boleh digabungkan,gabungkan supaya menjadi lebih baik. Oleh itu, kita harus terlebih dahulu memberi kerjasama, barulah mudah untuk mendapat kerjasama.

Kelemahan kita sebagai manusia bermula dari dalam diri kita sendiri antaranya kurang toleransi, dengki, cemburu, ego dan kurang sabar. Itu antara yang pasti namun masih ada lagi. Kelemahan ini mesti terlebih dahulu diatasi ataupun dikuasai barulah mudah untuk kita bergerak kehadapan, kearah kejayaan.

Apa yang Tompinai bicarakan ini merupakan hasil dari pembacaan tompinai. Sekurang-kurangnya tompinai dapat berkongsi maklumat dan belajar bersama. Salam.

0 comments: